Als kind viel het me al op dat je je in bepaalde kledingstukken happy voelt en in andere niet. Dat men op TV anders eruit zag dan op straat. En dat men – afhankelijk van mijn outfit – verschillend op mij reageerde.
Nu had ik als meisje weinig vrije keuze. Ik moest aantrekken wat mijn moeder voor mij maakte. Ze naaide alle kleding voor het hele gezin; kant-en-klaar kopen was een uitzondering.
Het voordeel van zelf maken was dat ik inspraak had in het eindresultaat. Het nadeel dat sommige zaken buiten mijn bereik bleven. Omdat bijvoorbeeld de gewenste stof niet in de stoffenwinkel te koop was. Daardoor was mijn kleding vaak net even anders dan de gebruikelijke confectiekleding.
Je wilt als puber niet opvallen en ‘gewoon’ zijn. Ik viel vaak buiten de boot terwijl ik graag erbij wilde horen. Ik merkte dat mijn presentatie veel uitmaakte hoe men op mij reageerde. Oppervlakkig maar waar.
Ik moest daarom altijd goed opletten wat ik aantrok. Hierdoor zijn mijn vaardigheden met kleur en stijl, het effect van kleding op anderen en het effect van kleding op jezelf flink gestegen. Want als ik me super voelde in een outfit, was de hele wereld gelijk een stukje prettiger.
Er is niets veranderd. Helaas is je uiterlijk nu nog steeds belangrijk voor hoe mensen je benaderen.
In januari 2021 heb ik, samen met een coach, uitgezocht wat mijn kernwaarden zijn. Wat mijn innerlijke motivatie is en wat me gelukkig maakt in mijn werk. in juli 2021, pal voor mijn vakantie, sprak ik een transgender vrouw. Ik heb de hele vakantie aan haar gedacht.
En het kwartje viel. Door mijn ervaringen uit het verleden, door wat ik met de coach had uitgezocht, door wie ik ben, voel ik me thuis bij deze groep vrouwen. Ook al heb ik zelf geen genderdisforie. Ik hoef me niet anders voor te doen dan ik ben en zij hoeven ook niet anders te zijn dan ze zijn.
Dat had ik al die jaren nog niet eerder gevoeld. Dus besloot ik me op deze doelgroep te richten. Ik zet al mijn kennis en ervaring in om de kwaliteit van leven van een trans vrouw omhoog brengen. En ik ben dankbaar dat ik dat kan en mag doen.
Gaandeweg ben ik me meer gaan richten op de gehele sociale transitie. Want ook bijvoorbeeld beweging is een onderdeel van je als vrouw presenteren. Welke ongeschreven codes gelden er voor vrouwen? Als cis vrouw is dat mij met de paplepel ingegoten. Als trans vrouw is alles een zoektocht. Ik help die versnellen.
Ik ga uit van de persoonlijkheid van de klant
De basis is je kernwoorden. Welke drie tot vijf woorden beschrijven jou? Mijn kernwoorden zijn eenvoudig, vrouwelijk en eigenzinnig. Wat zijn de jouwe?
Ik doe zoveel mogelijk met de bestaande middelen
Je huidige garderobe is vaak geschikter dan je denkt. Meestal is het een kwestie van anders gebruiken.
Iedereen kan er fantastisch uitzien, ongeacht welke leeftijd, maat of uiterlijke kenmerken men ook heeft
Het kost alleen soms wat meer inspanning.
Je vrouwelijk presenteren is te leren
En net als een tweede taal aanleren vraagt het wel oefening en geduld.
Als de USP in balans is, is jouw uitstraling in balans. Dan klopt het en stoort het niet. Bij mij staat USP voor ‘Uiterlijk, Situatie en Persoonlijkheid’.
In de marketingwereld staat USP voor ‘Unique Selling Proposition’. In het Nederlands betekent dit ‘uniek verkoop argument’. Dit begrip wijst op wat de ene dienst onderscheidt van de andere.
Het één sluit het ander niet uit. Een unieke uitstraling die in balans is maakt je onderscheidend.
2006: Wilmark, kleuranalyse en stijladvies
2010: Kleding als Taal, over de psychologie van kleding
2012: Pool Styling: herenstijl
2012: Cursus psychologie
2014: Colour coaching, de psychologie van kleur
2018: NLP/hNLP bij Inzigd
2021: Colournostics
2022: verdieping Grijs Haar
2023: visagie opleiding
Workshops, artikelen op internet en vakbladen, vakboeken en intervisie met collega’s zorgen voor extra verdieping en aanvulling.
De naam Ziazan heb ik gevonden op een site met babynamen. Het betekent ‘regenboog’ in het Armeens. Hoe raak blijkt deze naam jaren later….
In de eerste jaren heb ik naast Ziazan nog parttime banen gehad. Vanaf 2013 werk ik fulltime als Image Professional en transformatiecoach.
Dankjewel voor je bericht. Ik neem binnen 2 werkdagen contact met je op.
Duurt het te lang? Bel me op 06-14625101.
Je bent hier volledig anoniem
Er wordt helemaal niets uitgewisseld met derden zoals Google of Bing.
Er zijn geen cookies
Daarom komt deze pop-up ook elke keer, eerdere bezoeken zijn niet vastgelegd.
Jouw privacy is gewaarborgd
Niemand kan achterhalen dat jij deze site bezocht hebt. Ik ook niet.
Als je je naam invult in het contactformulier
kan alleen ik zien wat je hebt ingevuld.