Sociale kleur
Oranje staat onder meer voor verbinding met anderen en is bijgevolg een sociale kleur. Denk bijvoorbeeld aan een kampvuur met oranje vlammen. Zittend bij het vuur komen de verhalen los. Het moment om gezamenlijk de dag door te nemen en af te ronden. De andere aanwezigen kunnen troost of een luisterend oor bieden.
Nare gebeurtenissen krijgen door er over te vertellen een plaats en/of verliezen hun scherpe kantjes. Ben je alleen is staren in de vlammen ook een manier om gebeurtenissen te verwerken. Een belangrijke eigenschap van oranje is om deze reden traumaverwerking.
De sociale kant van oranje kan je ook voor vrolijker gebeurtenissen inzetten. Een feest wordt gezelliger met oranje versiering. Men voelt zich sneller op zijn/haar gemak. De massale feestvreugde van supporters van Nederlandse teams wordt gevoed door de oranje tooisels. Het schept een band en smeed de individuen tot een groep.
Toepassingen voor bedrijven
In het bedrijfsleven wordt oranje niet om deze reden ingezet. Daar heeft het een andere toepassing.
Oranje zegt namelijk GOEDKOOP!! Kijk maar naar de kleuren van budgetbedrijven zoals Basic Fit, Ryan Air, Brainwash kappers, Kwantum. Dit is natuurlijk geen uitputtende lijst maar een aantal voorbeelden van prijsvechters.
Zij laten op alle mogelijk manieren weten dat je bij hen ‘geen cent teveel’ betaalt. De oranje kleur is een belangrijk onderdeel hiervan. Zelfs zonder er een studie van te hoeven maken weet je dat dit bedrijf in de run is voor goedkoopste kapper, fitnesscentrum, woninginrichter etc.
Of dat altijd werkelijk waar is, valt te bezien. Blokker heeft namelijk ook oranje als huisstijl. Zo goedkoop is deze keten mijns inziens niet. Mogelijk in het verleden wel, dat weet ik niet. Maar heden ten dage kunnen zij niet concurreren met Action of Big Bazar. Toch is ergens het beeld dat zij voordelig zijn. Die eigenschap van oranje kan je niet negeren ook al zegt je verstand anders.
Ook de bonusaanbieding van Albert Heijn is oranje terwijl de huiskleuren van deze supermarkt blauw en wit zijn. Hiermee geven zij aan dat het écht een voordeeltje is.
Niet alle oranje in bedrijfslogo’s staat voor goedkoop. Het oranje van ING bijvoorbeeld is een verwijzing naar de Nederlandse oorsprong van deze internationale bank. En toch….
Veel bedrijven die oranje als huiskleur hebben (ik denk nu vooral aan een opvallende tint), richten hun winkels of ontvangstruimtes in deze schakering in. Logisch als men consequent de huisstijl wil doorvoeren.
Maar niet alleen voor de huisstijl. Het maakt namelijk tevens alert en zorgt dat klanten in ‘aan’ stand komt. Het bevordert sociale communicatie: mensen maken gemakkelijker een praatje met elkaar. Men wordt ook wat luchthartiger in een oranje omgeving. Handig als je je klanten wil stimuleren een volgende stap te nemen. Of het nu een extra product aanschaffen of alvast een volgende reis boeken is, ze zeggen net iets gemakkelijker ‘ja’.
Voor de mensen die in zo’n ruimte moeten werken kan het echter minder prettig zijn. Oranje heeft een hoog energieniveau. Even rustig zitten en nadenken over een epistel dat je wilt schrijven wordt lastiger. Regelmatig een babbeltje tussen collega’s is niet erg productief. De kleur zuigt tevens de energie weg als iemand een dag wat minder lekker in zijn/haar vel zit.
Toch zie je bij uitvaartcentra steeds meer heel zacht oranje getinte muren. Oranje is de kleur van levenslust en verwerken van nare momenten, zie ook het kampvuur. Een uitvaart is een verdrietige aangelegenheid. Deze droevige gebeurtenis wordt verzacht door oranje in de omgeving toe te passen.
Het haalt uiteraard niet alle verdriet weg. Het geeft een onbewust steuntje in de rug, een handreiking aan de nabestaanden, een mogelijkheid om alvast aan de volgende (verwerkings)fase te beginnen.
Kleding
Oranje kleding tenslotte kan je dragen op momenten dat je een oppepper nodig hebt. Zit alles tegen, heb je even geen zin, kan oranje je door die dip heentrekken. Misschien dat je op zo’n moment juist helemaal geen trek in oranje kleding hebt. Je zult merken dat je je beter gaat voelen als je je over deze weerstand heen kunt zetten.
3 toepassingen van oranje
- traumaverwerking
- aanduiden dat het product of dienst goedkoop is
- tijdelijke dip wegwerken
Opleiding in taal van kleur
Dit zijn nog maar een paar eigenschappen, betekenissen en toepassingen van oranje. Kies jij kleuren voor een ander en wil jij ook alle eigenschappen, betekenissen en toepassingen weten van alle kleuren zodat jij
- jouw werk meer diepgang kunt geven
- minder discussies over de te gebruiken kleuren hebt zodat je minder modificaties hoeft te doen en
- tevens nieuwe inzichten wilt
verdiep je dan in de taal van kleur. Regelmatig start ik nieuwe opleidingen, ook online.