Wie wil er een grijze muis zijn? Wie wordt blij van een sombere, grijze lucht? k denk dat niet veel mensen daar hartgrondig “JA” op zullen zeggen. Grijs wordt geassocieerd met onopvallend, kleurloos en non-emotie. Maar deze eigenschappen zijn soms juist perfect voor de situatie.
Onopvallend, neutraal, terugtrekkend. Het lijken allemaal negatieve eigenschappen. Maar zoals alles heeft het ook een andere kant. Ik heb een fotografe ooit aangeraden om grijze kleding te dragen tijdens het maken van haar trouwreportages. Ze droeg daarvoor altijd zwart omdat ze niet de aandacht op zich wilde vestigen.
Zonder camera echter werd ze regelmatig aangezien voor bedienend personeel. Zij dragen immers ook zwarte kleding. Door de grijze kleding kan ze zich onderscheiden en zich nog steeds onopvallend door de massa bewegen. Het grijze-muis effect vermijdt ze door te variëren met stoffen, interessante details en licht/donkercontrasten.
Dat grijs zo neutraal is, kan een perfecte basis zijn voor een interieur. Je hebt thuis immers de kleur nodig die jou weer oplaad na een werkdag. Thuis schakel je af. Het is de plek waar je tot rust komt of juist weer fut krijgt na energie slurpende uren.
Een voorbeeld: Je baan daagt je niet uit. Je sleept je door de dag, telt elke minuut en zelfs het beetje wat je moet doen, is bijna teveel moeite. Je stompt langzaam af. Thuis heb je een kleur nodig die je weer geestkracht en energie geeft. In dit geval kun je denken aan een muur of accessoires in een tint rood.
Je compenseert een baan die emotioneel veel van je vraagt door je huis in te richten met grijze tinten. Of in ieder geval een deel van je huis. De niet-emotionele en neutrale eigenschappen van grijs bieden tegenwicht voor de heftige zaken die in je werk voorbij komen. Vergezocht? Nee, ik ken verschillende verpleegkundigen, coaches en maatschappelijk werkers die hun woonkamer in grijze tinten hebben ingericht. Zij maakten die keuze onbewust. Als interieurontwerper kun je, door de taal van kleur bewust te gebruiken, jouw klanten helpen zich nog prettiger in hun woonomgeving te voelen.
In logo’s wordt grijs niet veel gebruikt. Nogal logisch als je bedenkt dat een logo ook in zwart/wit wordt afgedrukt. De kleuren worden dan een nuance van grijs. Het lijkt net of het logo standaard zwart/wit is als in de kleurenversie al veel grijs zit. Hoewel je daar natuurlijk mee kunt spelen door één opvallende accentkleur in het logo toe te voegen.
Laast had ik een gesprek met iemand wat de kleur van stilte zou kunnen zijn. Sowieso is het leuk om kleuren aan begrippen te hangen maar dat even terzijde. We dachten bij stilte allebei aan geluid dempende mist. We kwamen uit bij een naar wit neigend lichtgrijs als meest verstilde kleur. Dit opschrijvende wordt ik wel nieuwsgierig: hoe denk jij hierover?
Zo heeft elke kleur zijn eigen betekenissen, eigenschappen en toepassingen. Ik vertel je graag hoe jij kleur in jouw leven en werk kunt inzetten.