personal branding

“Vroeguh” was radio alleen radio. Nu staan er camera’s in de studio en moet de presentator niet alleen nadenken over wat hij zegt maar ook over wat hij doet. Even tussen de plaatjes door in de neus peuteren is verleden tijd. (niet dat ik weet of ze dat voorheen deden maar ik kan me zo indenken dat je onbespied dingen doet je vol in beeld wel laat)

Ik heb het idee dat het ook steeds meer gaat om de persoonlijkheid van de presentator. Hun persoonlijkheid was natuurlijk altijd al aanwezig maar dan alleen hoorbaar. De woordkeus, intonatie, stemgeluid, grapjes, interactie met sidekicks of gasten, het zei allemaal iets over iemand. Het schiep een beeld wat je verder zelf in mocht vullen. Met soms verrassende uitkomsten als de fantasie aan de werkelijkheid getoetst werd...

Tegenwoordig is de presentator niet alleen hoorbaar maar ook zichtbaar via live videostreams. Een extra aspect waarmee rekening gehouden moet worden. Want als niet alle elementen van presentatie congruent zijn, wordt dat feilloos opgepikt. Dat heeft invloed op je manier waarop iemand naar je kijkt.

Nadenken over je personal branding dus. Hoe wil jij bekend staan bij ‘de rest van de wereld’.

Definitie van Personal branding

Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten (in dit geval de luisteraars) zien wie je bent en waar je voor staat.

En dat moet op alle vlakken kloppen. Niet alleen auditief, ook visueel dus.

Nu ben jij waarschijnlijk geen presentator voor de radio. Maar sta je wel geregeld voor groepen of verschijn je op een andere manier in de spotlights. Misschien ben je ondernemer en moet je relaties onderhouden en/of opbouwen. Of ben je leidinggevende en vertegenwoordig je een bedrijf.

Voor jou is het ook belangrijk dat anderen een juist beeld van jou krijgen.

Hoe pak je dat aan?

Onder meer met behulp van je kleding. Jouw outfit is jouw visitekaartje. Wat jij aanhebt, zegt iets over jou. Het laat letterlijk zien wie jij bent en waar jij voor staat. Of in het geval dat je bewust wilt afwijken: wat je de buitenwereld wilt laten geloven over jou.

Kleding is één van de weinige manieren om je persoonlijkheid aan de buitenwereld te tonen. Of je zou een karakterbeschrijving moeten opstellen die je aan iedereen uitreikt die je tegenkomt. Helaas is voordat de lezer de laatste regel bereikt de eerste indruk al gevormd. Mede op basis van wat je aan hebt….

De eerste stap

Bedenk drie tot vijf woorden die jouw persoonlijkheid weergeven. Mijn huidige woorden zijn vrouwelijk, krachtig, no nonsense en eigenzinnig. Deze staan niet vast, het kan prima dat over een jaar andere woorden beter bij mij passen. Maar op dit moment beschrijven deze woorden mij.

Deze persoonlijkheidswoorden wil ik in mijn outfits laten zien. Ik ga daarom bij elk tenue na of deze woorden er (meer of minder) in terug te vinden zijn. Zo verbind ik mijn binnen- en buitenkant met elkaar. Ik schep tevens een consistent beeld als ik mijn persoonlijkheidwoorden consequent in mijn outfits weerspiegel.

Bovendien scheelt het een allegaartje in mijn kast omdat kledingstukken die niet bij mijn persoonlijkheid passen, gewoon niet koop. Dat klinkt heel simpel – en dat is het misschien ook – maar ga maar eens na wat jij in je kast hebt liggen. Is het echt zo eenduidig?

Dus als je

  1. je persoonlijkheidswoorden bepaalt
  2. deze woorden in elke outfit laat terugkomen

ben je niet alleen duidelijk maar wordt je boodschap ook krachtiger!

Wil je weten hoe jij jouw woorden vertaalt naar outfits, wil je samen met mij jouw woorden bepalen of meer weten over personal branding, neem contact met mij op. Ik vertel je graag de mogelijkheden