Drie factoren die jouw USP versterken

In de jaren 40 van de vorige eeuw is de USP bedacht. USP duidt op de unieke en onderscheidende kenmerken van een dienst of product. Lees in de blog hoe je je USP als ZZP-er verder versterkt.

Elke ZZP-er heeft een USP*

Als ZZP-er heb je meestal geen uniek beroep. Er zijn immers zat grafisch vormgevers, tekstschrijvers, IT consulenten en begrafenisbegeleiders. Echter, de manier waarop jij je vak vorm geeft, is wel uniek. Bij alles wat je doet en/of maakt speelt jouw persoonlijkheid, kennis, visie, normen en waarden mee. Het is jouw USP (Unique Selling Point), die maakt waarom iemand voor jou kiest en niet voor een ander.

Visitekaartje

Het is niet alleen jouw product of dienst die meetelt in de beoordeling. Vaak wordt vergeten dat jouw verschijning ook een onderdeel van je onderneming is. Jij vertegenwoordigt je bedrijf, jij bent je wandelende visitekaartje.

Een klusjesman vertelde mij trots dat hij zijn bedrijfsauto spic en span hield. Ook al was deze twee jaar oud, hem werd regelmatig gevraagd of hij een nieuwe bus had. Hij hield hem bewust zo schoon; hij wilde indruk maken bij aankomst. “En de vent die uit het busje stapt?”  vroeg ik. Oeps, je zag hem bleek wegtrekken. Want hij droeg een niet al te schoon T-shirt en spijkerbroek. Wel nagedacht hoe hij zijn bedrijf wilde presenteren maar er niet bij stilgestaan dat hijzelf ook onderdeel hiervan is.

3 factoren 

Er zijn drie factoren die er voor zorgen dat jij het visitekaartje van je bedrijf wordt. Als deze goed ingevuld worden, past de kleding bij jou en derhalve bij jouw onderneming. De factoren beginnen met de letters USP, namelijk Uiterlijk, Situatie en Persoonlijkheid. Het begrip USP kan je dus ook anders gebruiken…

  • Uiterlijk: laten de kleuren je stralen en flatteren de modellen jouw figuur? Oftewel, je ziet er fris en gezond uit in goed passende kleding
  • Situatie: is de outfit geschikt voor de gelegenheid en ondersteunt deze jouw woorden? Zien anderen jou zoals jij wilt dat zij jou op dit moment zien?
  • Persoonlijkheid: sluit de outfit aan bij jouw karakter? Kleding is namelijk één van de weinige manieren om een glimp van jouw innerlijk te tonen. Ben je uitbundig, ingetogen, serieus of romantisch. Laat het zien.

Als jij als creatieve videomaker een enthousiast promotiefilmpje maakt voor je eigen bedrijf, trek geen saaie, nietszeggende, grijze kleding aan. Anders ondermijnt jouw outfit je gepassioneerde woorden. Toch zag ik dit laatst voorbijkomen. De kleding deed niets voor haar uiterlijk, noch liet het iets creatiefs zien. Een gemiste kans, wat mij betreft.

Niet elke factor telt altijd even zwaar. De klusjesman zal, zolang de werkkleding maar voldoet, tijdens een klus de U en P ondergeschikt vinden. Echter, als hij op acquisitiegesprek gaat, tellen deze wel weer mee.

Wil jij met jouw outfits ook jouw USP versterken? Neem vandaag nog contact met me op voor het traject Look of Success. Een uniek traject waarin we alle factoren aan bod laten komen. Zo word jij jouw wandelende visitekaartje en versterk je al jouw uitingen. 

* Unique Selling Proposition/Point (USP) is een term bedacht door Rosser Reeves van de Ted Bates & Company.

Plaats een reactie